Accelerator programma voor micro-ondernemers in Benin
De ambitie van BoP inc in 2017 is om een netwerk op te zetten van micro-ondernemers die voedzame voedings- en verzorgingsproducten huis-aan-huis verkopen aan huishoudens met een laag inkomen. De betrokken consultants vroegen zich af wat hiervoor nodig is. SenseGuide werd gevraagd antwoord hierop te vinden.
Benibiz
Het BeniBiz-project richt zich op het benutten van de kracht van ondernemerschap om de beschikbaarheid van voedzaam voedsel te verbeteren en economische kansen te creëren voor jongeren in Benin. Het project wordt gefinancierd door een subsidie van $8,5 miljoen van de Nederlandse Ambassade in Benin en wordt uitgevoerd BoP Innovation Centre (BoPInc) en TechnoServe. Het doel van het programma is om in 5 jaar 2.500 ondernemers te betrekken.
Betere economische kansen en betere voeding
Sterkere micro-, kleine en middelgrote ondernemingen hebben een aanzienlijk potentieel om betere economische kansen en betere voeding te bieden in Benin. Veel mensen hebben moeite om toegang te krijgen tot betaalbaar, gezond voedsel in hun gemeenschap, wat resulteert in een hoge mate van ondervoeding. Tegelijkertijd is er een tekort aan goede banen voor arbeiders in Benin – vooral voor jongeren.
Maar er is een kans om beide uitdagingen aan te pakken. De economie van Benin groeit met 4 procent per jaar. Binnen die nationale economie speelt de landbouw een vitale rol, die werk biedt aan bijna de helft van de bevolking en meer dan 33 procent van het BBP bijdraagt. Met de juiste ondersteuning kunnen ondernemers – vooral in de voedings- en landbouwsector – betere economische kansen creëren voor arbeiders en boeren en tegelijkertijd de voeding verbeteren.
Een netwerk van huis-aan-huis verkopers opzetten
Eén van de drie speerpunten van het Benibiz-project is om een netwerk van huis-aan-huis verkopers op te bouwen. Een grote uitdaging bij het bestrijden van ondervoeding is het ontwikkelen van een duurzaam distributiekanaal voor voedzaam voedsel. Om er voor te zorgen dat deze in de handen komen van degenen die het nodig hebben, streeft het BeniBiz-project ernaar om 150 vrouwen te werven om voeding via huis-aan-huis te verkopen. Deze vrouwen krijgen training over huis-aan-huisverkoop en zullen een mand met betaalbare en voedzame producten aanbieden in achtergestelde gemeenschappen.
Narratief onderzoek onder potentiële klanten en potentiële huis-aan-huis verkopers
SenseGuide verrichtte tussen november 2017 en januari 2018 narratief onderzoek onder 800 potentiële klanten voor huis-aan-huis verkoop en 320 potentiële huis-aan-huis verkopers. Het doel van het onderzoek was het verkrijgen van inzichten voor een strategisch plan voor het opzetten van het huis-aan-huis verkoopnetwerk. Het onderzoek werd uitgevoerd in de regio's Zou en Borgou. Deze regio's werden geselecteerd als representatieve voorbeelden van de culturele diversiteit in consumentengedrag tussen het noorden en het zuiden van Benin. In lijn met het onderzoeksontwerp was 75% van de respondenten vrouw. Het Benibiz-project heeft een sterke focus op het betrekken van vrouwen. Het onderzoek bracht onder andere in beeld:
- De besluitvormers en beïnvloeders in het kopen van voedsel en verzorgingsproducten en de rol van vrouwen daarin.
- Hoe en welke voedsel en verzorgingsproducten in het dagelijks leven worden gekocht.
- Hoe potentiële klanten staan tegenover voedzame voedings- en verzorgingsproducten via huis-aan-huis verkoop.
- Hoe vertrouwen in het huis-aan-huis verkoopproces kan worden gerealiseerd.
- Hoe huishoudens staan tegenover vrouwelijke huis-aan-huis verkopers.
- Wat huis-aan-huis verkopers motiveert en wat potentiële belemmeringen zijn in het huis-aan-huis verkoopproces.
- Wat effectieve verkooptechnieken van straatverkopers zijn.
- Wat ervaringen zijn met voorfinanciering.
Lees in de blog van BoP Inc consultant Valeria Varga hoe zij het onderzoek heeft ervaren (tekst in het engels).